torsdag 5 januari 2017

Förändringar jag gjort

Efter sjukdomen och efter att jag kunnat börja äta igen började mitt nya liv. Det som automatiskt skedde var en förändring, en stor förändring. En förändring i tänkande, i val, i matväg - i allt! Jag tar själv ansvar över att jag nu skall hållas frisk. Jag fokuserar på hälsan och helande istället för sjukdomen.

Jag har hört folk säga att om man börjar tänka på alla ohälsosamma saker i världen, så kan man till slut typ inte äta, röra sig eller andas. Jag tänker inte så svart-vitt utan tänker att EN liten förändring man gör är bättre än ingen. Det är onödigt att stressa och ha ångest över ALLT man borde förändra och låta stressen leda till att man inte orkar/ids göra nåt alls. I'm telling you; man behöver inte göra allt - man kan ändra på nåt litet. Man kan ändra på en sak i månaden eller en sak i året, tex ibland laga bolognese med soijakross eller blanda fairyn med ekologiskt diskmedel. Inte har jag heller gjort allt på en natt utan känner mig för. Vad som passar mig och enkelt passar in i mitt och vår familjs liv. Jag får själv en jätte positiv känsla av tryggheten av att få i mig mindre gifter och kemikalier än förr. Jag gör det genom att vara medveten och därefter göra mina val.



Supplements
Jag tar en hel del anticancer kosttillskott. Vissa dagligen och andra i kurer, en burk nu och då.
  • D-vitamin i stor dos (100µg) HÄR
  • Omega-3
  • C-vitamin
  • B12
  • B17 (aprikoskärnor) HÄR
  • Magnesium
  • Mjölksyrebakterier
  • Chia
  • Chlorella HÄR
  • Vetegräs HÄR
  • Havunpuu uute HÄR
  • Boswella
  • Berberin HÄR
  • Pakuri HÄR
  • Selenium
  • Milk thistle
Anticancer mat
En av dom viktigaste förändringarna var att lämna bort socker, kött och vetemjöl. Socker är mat för cancerceller, så det vill jag inte ha. Kött är pumpat med tex. antibiotika och jag vill nu äta så ren mat som möjligt. Undviker också kolhydrater och äter ytterst lite mjölkprodukter. Äter inte färdig fabriksmat. Äter inget friterat. Fokuserar på ren mat med mycket luomu och grönsaker. Det är viktigt att hålla kroppens pH basiskt då cancer trivs i sen sur kropp (LINK).

På morgonen dricker jag en daglig detox: ett glas ljummet vatten med citron (LINK).

Till morgonmål lagar jag en grön smoothie. SÅNHÄR gjorde jag i somras. Nu är basen är broccoli, grönkål, groddar, banan och blåbär. Därtill sätter jag många av kosttillskotten upptill, goda fetter/oljor och domhär:
  • Äppelcider vinäger HÄR
  • Gurkmeja + svartpeppar HÄR
  • Ingefära + honung HÄR

Fetter & oljor jag använder är kokosfett, ghee, linfröolja, olivolja, hampolja, luomu smör. Annat jag äter dagligen är avocado.

Nåt fermenterat försöker jag få i mig nu och då (LINK). Oftast som Miso soppa då tex. surkål och kimchi ännu är för starka för min mun.

Använder Himalaya salt.

Vatten
Jag har köpt en kanna som renar kranvattnet och gör det mer pH-basiskt. Många har vattenrenare som kan sättas fast direkt i kranen, men dom är jätte dyra. I marketarna finns det vattenkannor som kostar ca 30€. Jag kan inte säga nåt om hurudan kanna som skulle funka bäst, men tänkte mig att en lite dyrare är lite bättre. Köpte DENHÄR för ca 100€.

Grönt te
Köper "riktigt" japanskt grönt te, tex Sencha, från Tokyokan. Strävar till att dricka tre koppar per dag, vilket rekommenderas. Mer info kan du googla "green tea and cancer".

Juicing
Mer om juicing har jag skrivit HÄR. Dricker varje dag ett glas med morötter, broccoli, selleri, ingefära, gurkmeja och svartpeppar. Om jag är flunssig tillsätter jag en vitlöksklyfta (varning! det blir jätte starkt). "When you juice, you are extracting up to 70% of the nutrition right into your glass, and without the insoluble fiber your body absorbs 100% of these nutrients." Mer info kan du googla "juicing vegetables and cancer".

Kemikalier i hemmet
Har bytt ut största delen av kemakialier i hemmet till sådana utan gifter. Köpta tex. från Ruohonjuuri.
  • diskmedel för handdisk HÄR
  • diskmedel för diskmaskin
  • bykmedel för kläderna HÄR
  • allmänt putsmedel
  • bytt ut plastburkar och -flaskor till glas
  • köpt en vattenkanna som filtrerar kranvattnet
  • tvättar nyköpta kläder innan användning HÄR (försöker hitta det mesta på loppis)
Smink & kosmetik
  • Deodoranten har jag bytt till aluminiumfri. Det finns en massa olika märken och det är bara att testa sig fram. Jag tycker dom alla varit bra och håller svettlukten borta - vilket ju är deodorantens uppgift. Många önskar ju också att deodoranten skulle hålla armhålorna helt torra, men vet nog inte många ens med aluminium som skulle göra det. Man hittar dödön i stora marketar, Ruohonjuuri, Anttila, Stockmann och Sokos.
  • Krämer (dag/natt/ögon), putsmedel, scrubb, masker mm finns mer utbrett att köpa. Tex. i större marketar. Ett billigare kiva märke i marketarna är Mossa.
  • Smink. Har bytt ut redan så gott som all smink till naturkosmetik. Jag köper dom i Ruohonjuuri, Luontaisasiantuntija, Anttila eller Sokos. Det finns av allt och av bra kvalitet. Mina favoriter är bo-ho solpuder och Bottega Verde mascara.
  • Shampoo, balsam och duschtvålen är naturkosmetik. Det finns en massa märken och dom finns också t.o.m på markethyllan. Tex. Sante och Lavera.
Eteriska oljor
Frankincense sätter jag bakom öronen till natten. Frankincense är starkt anti-inflammatorisk och den främsta eteriska oljan som stöd för cancervård. Mer info kan du googla "frankincense and cancer". Bra info paket om eteriska oljor i DENHÄR "Top Cancer Fighting Essential Oils" -videon. Andra eteriska oljor jag tänkt köpa (influerad av videon) är:
  • lavendel (lugnande för stress)
  • gurkmeja (anti-inflammatorisk;10 droppar x 3ggr/dag)
  • citrus (renande; 2-4 droppar x dag i dryck)
  • timjam (renande mot virus, bakterier och parasiter)
No stress
Jag är mycket medveten om stress och gör ofta valet att inte stressa över än det ena och än det ändra. Har minskat stress från mitt liv genom olika personliga val. Akupunkturen jag nu regelbundet gått på HÄR har också en lugnande effekt.

Röra på mig
Inte hemskt mycket ännu (jag är bara inte sportig och ännu undervikt), men mer än förut. Med Lily blir det ju flera promenader per dag, men hon går inte ännu så raskt... Men visst gör vi flera 1,5h Pokemon-Lily-promenader i veckan.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!