söndag 10 april 2016

Abstinens och min helv*tes mun

Har nog känt av opiat abstinens under veckoslutet. Det där kliandet under huden har på kvällarna varit ganska jävligt under veckoslutet, speciellt på kvällen. Det som lindrar är bastu, och just nu får jag inte gå i bastu pga stygnen av födelsemärken...

En annan sak jag tänker på 90% av tiden just nu är min mun. Hur handikappad kommer jag att vara resten av livet? Vänjer man sig? Kommer jag att kunna äta mat? Kommer jag att få smaksinnet tillbaka? Kan en människa leva på soppa resten av livet? Och kommer jag att vara såhär torr i munnen hela mitt liv? Det är ju förjävligt! Mina spottkörtlar är till en stor del förstörda och är krut torr hela tiden. En klunk eller ett glas vatten hjälper ca 30 sekunder. Vaknar på natten otaliga gånger och tar en klunk för tungan har fastnat. Som tur somnar jag snabbt om. På apoteket finns det gel som hjälper en lite längre stund, men hur hälsosamt kan det vara? Har frågat i naturkost butiker, men dom har inte hittat på nåt. 

Jag söker information på nätet av personer som haft samma cancer. Jag har hittat några bloggar och erfarenheterna är mycket olika. Det verkar som om alla nog får lära sig att leva med torr mun. Många kan äta nästan vad som helst, men med sås. Just dethär får mig att villa publicera min blogg; att andra som drabbas har nån att fråga av. Det är så viktigt!

På fågelskådning med Jessicas familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!